Chamber of TutorialsGamecornerHogwarts LegacyPotter & Co

Hogwarts Legacy, een preview door de ogen van een  modderbloed 

Mijn reis begon al voordat ik de game überhaupt in mijn bezit had. Ik ben aardig bekent met het  Harry Potter universum maar heb me toch nog aardig moeten inlezen. Ik kwam op een website uit  om een character te maken en die kon je dan later gebruiken in het spel. Zo gezegd, zo gedaan. Na  een spannende interactie met de sorteerhoed werd ik ingedeeld in het Zwadderich huis. ( heeft  stiekem echt wel mijn voorkeur). Mijn toverstok werd uitgezocht doormiddel van het antwoorden  op een aantal vragen. Nu was ik klaar om met de game te beginnen. De avond dat het spel ge pre released werd zat ik al vast aan mijn pc gekluisterd. Na het downloaden en installeren kon mijn reis pas echt beginnen. 

Hogwarts Legacy begint met het ontvangen van je  acceptatiebrief van Zweinstein. Het viel me al meteen op dat je de school begint in het 5de jaar. Dit zal zo zijn redenen hebben en daar kom ik misschien wel achter met het spelen van de game,  maar verrassend was het wel. 

Nu kon ik beginnen met het customizen van mijn personage.  Laat me voorop stellen dat je hier  lekker je gang kan gaan, niet zo uitgebreid als andere games maar  goed genoeg. Je begint met het  uitzoeken van gezichten, de bouw  van het gezicht, de haren en vele  andere dingen. Wat me opviel is dat je geen Heks of Tovenaar kiest maar een algemeen persoon. Je kunt alleen maar aangeven op welke slaapzaal je terecht wilt komen. Voor mijn build heb ik een Heks gemaakt. 

Intro en tutorial  

Nadat je je personage gemaakt hebt begint het dan echt. Ik zal proberen spoilers en verhaal  lijnen niet te benoemen. Ik ben van mening dat je het spel moet spelen zonder enige  voorkennis. Na een filmische intro beland je in het spel. Hier viel me meteen op hoeveel  detail ze in de wereld gestopt hebben. De vegetatie is enorm en divers, de schaduwen  kloppen en de belichting is super. Ik speel dit spel op 1440p ultra instellingen. Het is wel  belangrijk dat je een aardige pc hebt anders ben ik bang dat je pc veranderd in een  openhaard en je thuis aardig wat Aguamenti moet casten  

Nu volgde een korte intro waar ze je de basis van het spel uitleggen. Denk hierbij aan hoe je  je toverstok moet gebruiken en hoe je spreuken moet gebruiken. Al met al ging het me aardig af voor een modderbloed. Ik speel met een playstation 4 controller en merk dat ik  dat fijner vind dan met toetsenbord en muis. Het voelt voor mij een stuk natuurlijker aan. 

Eindelijk naar Zweinstein!  

Na de intro kom je eindelijk op Zweinstein aan. Hier wordt je ontvangen door Phineas  Nigellus Black, de toenmalige headmaster van Zweinstein. En ik kan je zeggen, wat een groot  kasteel is dit zeg, je kunt hier echt uren rondlopen en dingen ontdekken. Ik betrapte mezelf  dat ik op een gegeven moment al 2 uur binnen de muren van Zweinstein rondliep zonder  ook maar een opdracht uitgevoerd te hebben. Overal zijn dingen te ontdekken en te zien. Je gaat hier spreuken leren om toe te passen in de spelwereld. Dit doe je door eerst een  aantal opdrachten voor je professor uit te voeren, daarna krijg je de spreuk te leren. Er zijn  een 34 spreuken in totaal de leren. Waaronder ook de onvergeeflijke spreuken: Crucio,  Imperio en natuurlijk Avada Kedavra. ( stiekem kan ik hier echt niet op wachten ). 

Kamer van hoge nood  

Op een gegeven moment  krijg je toegang tot de  kamer van hoge nood.  Hier kan je echt lekker je  gang gaan. In de wereld vind je namelijk overal scrolls met meubels erop.  Die kan je dan gebruiken  in de kamer van hoge nood om die zelf naar  smaak in te richten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het spelletje Animal  Crossing. 

Ook zit er een  buitenwereld  in de kamer van de hoge nood. Hier kan  je je Fantastic Beasts loslaten  die je net als Newton Scamander kunt vangen in de spelwereld.  De dieren kan  je dan  verzorgen en eten geven. Deze buitenwereld kan je ook helemaal naar smaak inrichten. Al  met al een goed en doordacht concept.  

RPG gedeelte  

Bij het spelen van het spel ga je bij een aantal XP een level omhoog. Deze XP krijg je door  opdrachten te voltooien en vijanden te verslaan. Met elk level dat je omhoog gaat krijg je  een Talent punt. Deze punten kan je dan gebruiken om bepaalde extra’s vrij te spelen. Je  kunt deze punten verdelen in 5 verschillende klasses: 

Denk hierbij aan een upgrade van een bepaalde spreuk, of een upgrade aan je personage  zelf. Na mijn inzien hadden ze dit wel wat dieper mogen uitwerken zoals je in andere games  tegenkomt. Denk hierbij aan de latere Assassin creed games en The Witcher. 

Voorlopige conclusie

Ik heb nu een aantal uren in de game zitten en ik kan echt zeggen dat dit spel verslavend  werkt, zelfs voor een modderbloed! Onder het schrijven van deze preview ben ik in mijn  hoofd alweer bezig met wat ik dadelijk allemaal wil gaan doen in de game. Het spel is  visueel echt een plaatje, het combat systeem is goed uitgewerkt er zijn veel diverse dingen  die je kan doen. Voor de collectors onder ons, hier kan je jezelf aardig uitleven. Er is  ontzettend veel te verzamelen, denk hierbij aan meubels die je kan plaatsen in de kamer  van hoge nood, Fantastic beasts die rondlopen in de wereld en die je kan redden zoals Newton Scamander dit doet in de films en nog zoveel meer. De speeltijd voor dit spel staat  voor 120 uur. Dus nog genoeg te doen voor mij.  

Natuurlijk zijn er ook nadelen aan zo een groot spel. Ik vind de spelwereld leeg, in de  dorpjes waar je komt is veel te beleven maar in de stukken tussen de stadjes voelt de  wereld leeg. De verhaal missies die ik tot nu toe gespeeld hebt zijn goed uitgewerkt. Je  wordt echt het verhaal ingezogen en je wilt alsmaar verder spelen. De side missies daar in  tegen laten toch wel wat steken vallen. Zo heb je bijvoorbeeld veel dezelfde soort missies.  Denk hierbij een ga naar een bepaalde plaats, haal dit daar op en kom het dan terug  brengen. Ook het RPG gedeelte hadden ze naar mijn idee beter kunnen uitwerken. Zo word 

je al naar 2 vragen ingedeeld in je huis. Dit hadden ze naar mijn idee wat meer mogen  uitwerken. Ook het talenten systeem hadden ze beter kunnen uitwerken en er dieper op op  in kunnen gaan zoals bij andere RPG’s. Zodra ik langer gespeeld heb zal ik met een review  komen waar ook wat dieper op het verhaal ingegaan zal worden. 

Klein beetje info over mijzelf voor de mensen die dat interesseert: Ik ben Chris Hermans,  word 35 winters oud en een echte modderbloed. De films heb ik allemaal gezien en heb de  boeken gelezen, maar daar houd het dan ook op. Met het gamen ben ik niet onbekend, ik  speel voornamelijk RPG’s. Denk hierbij aan de Assassin Creed games, The Witcher, en The  Elder Scrolls. Ik ben dan ook dankbaar dat ik de kans heb gekregen op deze game te spelen.

Written by
Redactie PotterDome

Dit is het auteursprofiel van de PotterDome-redactie, bestaande uit een deelredactie Nieuws & Achtergrond en een deelredactie RPG & Community. Neem gerust contact met ons op als je tips voor de redactie hebt.

Related Articles

Rory’s Story Cube

Er was eens een spel waarbij je verbeelding geen grenzen had. Epische,...

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

Gellert Grindelwald, die door MACUSA werd gearresteerd, is ontsnapt en begonnen met...

Filmbespreking: Fantastic Beasts and Where to Find them

In 1926 arriveert Newt Scamander in New York voor een congres van magiërs. Bij zich heeft...

Harry Potter en de Orde van de Feniks

Regisseur: David Yates Scriptschrijver: Michael Goldenberg Componist: Nicholas Hooper Studio: Warner Bros....